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Autor Thread - Seiten: > 1 <
000
06.12.2004, 17:29 Uhr
Kuriosus



Wie ist es möglich, in einem DirectDraw Programm zu einer Textausgabe zu kommen? Ich will nämlich nicht auf API Funktionen zurückgreifen müssen, weil dann kann ich mir ja DirectDraw gleich schenken? Ist doch nicht so, dass man die Buchstaben selber als Sprites quasi 'erfinden' müsste (hoffentlich)?

So das ist mein Quelltext (der ist eh nicht so lang weil das meiste Definitionszeug außerhalb
untergebracht ist):
www.geocities.com/c_pruell/twoyearsago.txt

Das ist das einigermaßen lauffähige Programm dazu (beziehungsweise ein gezippter Ordner der es enthält):
www.geocities.com/c_pruell/Example.zip

Beim Quelltext sieht gleich jeder die Game Loop, und irgendwie wär's eben toll, wenn man das Programm um einen Punktezähler erweitern könnte, nur leider gibt's keine Textausgabe mit DirectDraw. (Ich bin übrigens noch ein blutiger Anfänger in der C++ Windows-Programmierung, also nicht entsetzt sein über das, was ich da als 'Programm' bezeichne).
Leider bin ich schlecht beim Googeln, denn wenn es wirklich darauf hinausläuft, dass man für die Buchstaben Sprites erfinden muss, dann gibt es sicher irgendwo im Netz eine Resource mit 'Fonts in Sprite Form für DirectDraw Anfänger', aber unter diesem Stichwort liefert mir die Suchmaschine nichts. Nur - weil das 'Fonts selber erfinden' ist etwas gar mühsam, das Rad muss man ja auch nicht immer erneut erfinden.

Für jegliche Tips und Ratschläge bedanke ich mich schon mal.

Auf eine gute Zusammenarbeit!
 
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001
06.12.2004, 19:45 Uhr
FloSoft
Medialer Over-Flow
(Administrator)


naja unter OpenGL kann man Windows-Fonts auf einen ZeichenContext abbilden, evtl gibt es sowas auch für DDraw?


Bearbeitung:

Achja genau, das nennt sich BitmapFonts




Bearbeitung:

oh war xxxx wohl schneller


--
class God : public ChuckNorris { };

Dieser Post wurde am 07.12.2004 um 15:00 Uhr von FloSoft editiert.
 
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002
06.12.2004, 20:25 Uhr
xXx
Devil


Ich hab im moment keine Zeit, aber morgen werd ich dir das mal etwas ausführlicher erklären, was dann vielleicht auch was fürs FAQ wäre.
 
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003
07.12.2004, 14:29 Uhr
~xxxx
Gast


Ich kann das nicht gut erklären, aber such mal in der MSDN nach Font oder Bitmap Font denn es empfiehlt sich bei directX auf Bitmaps zurück zu greifen wo einzelne abschnitte den entsprechenden Font verkörpern! Ich werd hier aber auch noch nen LInk Posten.
 
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004
08.12.2004, 15:10 Uhr
xXx
Devil


Dieser xxxx bin ich

Ich bin im moment da nen Text in Word drüber am schrieben, wenn er fertig ist schick ich ihn dir!
 
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005
08.12.2004, 17:42 Uhr
xXx
Devil


HIer ist ein auszug aus der SDK Dokumentation Microsoft DirectX 9.0


Zitat von DirectX 9 SDK Dokumentation:

ID3DXFont::DrawText Method

--------------------------------------------------------------------------------


Draws formatted text. This method supports ANSI and Unicode strings.


Syntax


C++:
INT DrawText(          LPCSTR pString,
    INT Count,
    LPRECT pRect,
    DWORD Format,
    D3DCOLOR Color
);


Parameters

pString
[in] Pointer to a string to draw. This parameter supports ANSI and Unicode text strings.
If UNICODE or _UNICODE is defined, the string must be of type LPCWSTR, otherwise, the
string must be of type LPCSTR.

If the Count parameter is -1, the string must be null-terminated.

If Format includes DT_MODIFYSTRING, the function could add up to four additional
characters to this string. The buffer containing the string should be large enough to
accommodate these extra characters.
Count
[in] Specifies the number of characters in the string. If Count is -1, then the pString
parameter is assumed to be a pointer to a null-terminated string and
ID3DXFont::DrawTextcomputes the character count automatically.
pRect
[in] Pointer to a RECT structure that contains the rectangle, in logical coordinates, in
which the text is to be formatted.
Format
[in] Specifies the method of formatting the text. It can be any combination of the
following values.
DT_BOTTOM
Justifies the text to the bottom of the rectangle. This value must be combined with
DT_SINGLELINE.
DT_CALCRECT
Determines the width and height of the rectangle. If there are multiple lines of text,
ID3DXFont::DrawText uses the width of the rectangle pointed to by the pRect
parameter and extends the base of the rectangle to bound the last line of text. If
there is only one line of text, ID3DXFont::DrawText modifies the right side of the
rectangle so that it bounds the last character in the line. In either case,
ID3DXFont::DrawText returns the height of the formatted text but does not draw the
text.
DT_CENTER
Centers text horizontally in the rectangle.
DT_EDITCONTROL
Duplicates the text-displaying characteristics of a multiline edit control. Specifically,
the average character width is calculated in the same manner as for an edit control,
and the function does not display a partially visible last line.
DT_END_ELLIPSIS or DT_PATH_ELLIPSIS
Truncates the string without adding ellipses so that the result fits in the specified
rectangle. The string is not modified unless the DT_MODIFYSTRING flag is specified.

Specify DT_END_ELLIPSIS to truncate characters at the end of the string, or
DT_PATH_ELLIPSIS to truncate characters in the middle of the string. If the string
contains backslash (\) characters, DT_PATH_ELLIPSIS preserves as much of the text
as possible after the last backslash.
DT_EXPANDTABS
Expands tab characters. The default number of characters per tab is eight. The
DT_WORD_ELLIPSIS, DT_PATH_ELLIPSIS, and DT_END_ELLIPSIS values cannot be used
with the DT_EXPANDTABS value.
DT_EXTERNALLEADING
Includes the font external leading in line height. Normally, external leading is not
included in the height of a line of text.
DT_HIDEPREFIX
Microsoft® Windows® 2000: Ignores the ampersand prefix character in the text. The
letter that follows is not underlined, but other mnemonic-prefix characters are still
processed.

Example:


input string: "A&bc&&d"

normal: "A&d"

HIDEPREFIX: "Abc&d"

Compare with DT_NOPREFIX and DT_PREFIXONLY.

DT_INTERNAL
Uses the system font to calculate text metrics.
DT_LEFT
Aligns text to the left.
DT_MODIFYSTRING
Modifies the string to match the displayed text. This flag has no effect unless the
DT_END_ELLIPSIS or DT_PATH_ELLIPSIS flag is specified.
DT_NOCLIP
// Ich hab keinen bock den rest auchnoch zu formatieren, also musst de das selber
// machen :D
Draws without clipping. ID3DXFont::DrawText is somewhat faster when DT_NOCLIP is used.
DT_NOFULLWIDTHCHARBREAK
Windows 98, Windows 2000: Prevents a line break at a double-byte character set (DBCS), so that the line-breaking rule is equivalent to a single-byte character set (SBCS). For example, this can be used in Korean windows for more readability of icon labels. This is effective only if DT_WORDBREAK is specified.
DT_NOPREFIX
Turns off processing of prefix characters. Normally, ID3DXFont::DrawText interprets the mnemonic-prefix character & as a directive to underscore the character that follows, and the mnemonic-prefix characters && as a directive to print a single &. By specifying DT_NOPREFIX, this processing is turned off. Compare with DT_HIDEPREFIX and DT_PREFIXONLY.
DT_PREFIXONLY
Windows 2000: Draws only an underline at the position of the character following the ampersand (&) prefix character. Does not draw any character in the string.
DT_RIGHT
Aligns text to the right.
DT_RTLREADING
Displays text in right-to-left reading order for bi-directional text when a Hebrew or Arabic font is selected. The default reading order for all text is left-to-right.
DT_SINGLELINE
Displays text on a single line only. Carriage returns and line feeds do not break the line.
DT_TABSTOP
Sets tab stops. Bits 15 –8 (high-order byte of the low-order word) of the Format parameter specify the number of characters for each tab. The default number of characters per tab is eight. The DT_CALCRECT, DT_EXTERNALLEADING, DT_INTERNAL, DT_NOCLIP, and DT_NOPREFIX values cannot be used with the DT_TABSTOP value.
DT_TOP
Top-justifies text (single line only).
DT_VCENTER
Centers text vertically (single line only).
DT_WORDBREAK
Breaks words. Lines are automatically broken between words if a word would extend past the edge of the rectangle specified by the pRect parameter. A carriage return/line feed sequence also breaks the line.
DT_WORD_ELLIPSIS
Truncates text that does not fit in the rectangle and adds ellipses.
Color
[in] Color of the text. For more information, see D3DCOLOR.
Return Value

If the function succeeds, the return value is the height of the text in logical units. If DT_VCENTER or DT_BOTTOM is specified, the return value is the offset from lpRect->top to the bottom of the drawn text.

If the function fails, the return value is zero.




Remarks

This function supports both ANSI and Unicode strings.

This method must be called inside a IDirect3DDevice9::BeginScene/IDirect3DDevice9::EndScene block.

Unless the DT_NOCLIP format is used, this method clips the text so that it does not appear outside the specified rectangle. All formatting is assumed to have multiple lines unless the DT_SINGLELINE format is specified.

If the selected font is too large for the rectangle, this method does not attempt to substitute a smaller font.

This method method supports only fonts whose escapement and orientation are both zero.


--------------------------------------------------------------------------------

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Dieser Post wurde am 08.12.2004 um 17:44 Uhr von FloSoft editiert.
 
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006
11.12.2004, 14:22 Uhr
xXx
Devil


Und hier ein passender Link: Ultimate Game Programming Page 4
 
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007
15.12.2004, 17:30 Uhr
xXx
Devil


So und hier gibt es dann auch noch nen Online Tutorial, wenn das nicht reicht, dann weiß ich es auch nicht! www.two-kings.de/tutorials/d3d09/d3d09.html
 
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